Antoni Tàpies i l’art conceptual

[Dins de:  Antoni Tàpies. Biografia d’un compromís. Fundació Tàpies i Enciclopèdia catalana. 2019]

” La postmodernitat catalana va tenir com a un dels seus esdeveniment centrals un litigi estètic d’excepció: la disputa oberta que, en el curs de l’any 1973, va tenir lloc entre Antoni Tàpies i el grup d’artistes conceptuals. Més enllà de les ofenses i personalismes, l’interès del que es va conèixer com el cas Tàpies l’hem de trobar en el fecund argumentari que uns i altres van elaborar en l’apologia o refutació de diferents paradigmes moderns de l’art: l’avantguarda, la participació, la contemplació, l’economia de l’art i, també, en primer pla, la idea de compromís artístic. Emplaçats a les acaballes de la dictadura, i amb el maig del 68 encara fumejant, l’actitud d’implicació social estava, indefectiblement, al nucli de tota iniciativa artística que ambicionés ocupar un espai de centralitat cultural. En un cantó Antoni Tàpies, l’artista català hereu de la càtedra pictòrica catalana qui, als seus cinquanta anys, s’abocà a la defensa dels postulats informalistes que l’havien menat, recolzant causes progressistes, al triomf internacional i a l’hegemonia artística al país. En l’altre, el grup conceptual català, una nova generació irroent d’artistes els quals, imbuïda de nous referents culturals llibertaris —el maig del 68, la New Left Americana, Debord, Marcuse, Althusser— es disposaren a posar en crisi, a través d’accions i reflexions, l’establishment artístic, a fi i efecte d’instaurar una nova era estètica —o millor dit: antiestètica— de clara adscripció revolucionària. És objecte de l’estudi que segueix desgranar els diferents camins teòrics que assajaren uns i altres, així com determinar-ne el grau d’afinitat o desacord en la seves conclusions. ” [···]

+ a: https://grupenciclopedia.cat/grans-obres/tapies-biografia-d-un-compromis/

Captura de pantalla 2020-02-14 a les 9.17.21.png

 

About albertmercade

Historiador, crític d'art
%d bloggers like this: