Cosmos Beneytiàno

03por

Creador fluídic, cosmogònic, polièdric, polifònic, transhistòric, subterrani, postavantguardista, posthumanista, postista, en suma, tot ell, Antonio Beneyto és l’artista contemporani nostrat més compromès amb la causa surrealista.

Manxec de naixement, barrigoticista d’adopció, la seva sed d’engendrament es manifesta prematurament en la disciplina de les lletres, escribint a doll poesia i prosa, però també exercint com a editor, a Mallorca, conseller àulic de Camilo Jose Cela en els Papers de Son Armadans. Fins que el poeta Juan Eduardo Cirlot, en un article a LaVanguardia del 1969, reivindica a l’escriptor també com a dibuixant meteòric —dibuixant obsessiu però subterrani fins aquella data: ‘Beneyto da los primeros pasos por la senda del Laberinto, esperemos que venza el Minotauro’, advertia el poeta davant la Serie Blava beneytiana: el blau dels somnis, del mar, del cel, escenaris inefables sobre els que l’artista manxec deixa fluir el seu imaginari subversiu i fecund, que des d’ençà desplegarà sense interrupcions, al llarg de gairebé cinc dècades de trajectòria.

Estaríem en cert error si limitéssim l’art de Beneyto —com s’ha fet— al terreny del dibuix i la il·lustració. Com a bon vasall del surrealisme, el creador viatge a la font primera de l’art —virginal i hermafrodita—, des d’on beu i llisca pel salt d’aigua de la poiesis, amb indiferència davant el suport formal: llibres, motlles, sabates, escultures, ventalls, cortines, peus, llenços, llençols, objectes, llibres, portes… Tota realitat punxant té interès en ell per a plasmar-hi el seu cosmos plegat de referències de la inconografia onírica ortodoxa: la formiga, la lluna, l’escala, l’ull, el peix, el pèl…. Una actitud ensenya del moviment oníric postista, la primera corrent d’avantguarda a la península durant la postguerra, els fundadors de la qual —De Ory, Chicharro, Sernesi— consideraren a Beneyto com al millor valedor dels seus principis fundacionals, que podem desglossar en cinc constants: llibertat, carrer, inconscient, amor foll i euritmia.

El postisme de Beneyto és caòtic però també diàfan. Les seves formes emanades de ‘la caixa forta a doble candau de l’inconscient’ (Breton), les traça i delimita amb una transparència apol·línea. Podem resseguir amb claredat els seus rostres oblicus de mirada egípcia, que es desdoblen com el protagonista de Uno, Nessuno e Centomila de Luigi Pirandello. Personalitats múltiples que brollen d’una unitat, i que dansen dionísiacament, i que sovint també es transformen: les articulacions del cos muten cap a formes biològiques, rizomes en creixement subterrani. De vegades, en canvi, trobem els homes figurats en bestiaris, potser per seguir el consell del poeta Hugnet, segons qui ‘les bèsties són meravelloses perquè són transparents per dins i per fora’. O el de Goya: ‘el sueño de la razón produce monstruos’; bèsties transhistòriques que tan aviat remeten les figures negres goiesques, com als innocents transeünts de la realitat urbana de Nova York o del carrer Rull.

I és que Beneyto és, pel tort i pel dret, un humanista. Bèstia, mirall, ou, o serp, sempre és l’home el que es convoca: home centrifugat, home irritat, home horrotitzat, en paraules de Montalbán, ‘històricament horritzat’. I per sobre de tot, home en zel. L’home de Beneyto és eròtic, agrestament enamorat de la bellesa, que, com resava el credo surrealista, ‘serà convulsa o no serà’. La bellesa onírica és la mistificació de la pulsió d’Eros: l’esgarrifança o la passió per les repressions irresoltes, emmagatzamades en el rebost de l’esperit.

El lliure esdevenir beneytià, en suma, com a llei soberana; però llei, en definitiva. Creador fluídic que navega —sense enfosar-se— pels efluvis del temps i l’existència.

[Text publicat tríptic exposició Cosmos BeneytiàNO. Museu de Montserrat, abril-juliol 2014]

 

 

 

 

Anuncis

About albertmercade

Historiador, crític d'art

Deixa un comentari

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s

%d bloggers like this: