David Bestué. Fèrtil ironia

1001035_10151504577747695_1518603144_nAquest 2013 David Bestué ha presentat els primers projectes de la seva nova etapa en solitari: exposició Pedres i Poetes a la galeria Estrany de la Motta, i la publicació d’una indisciplinada història de l’art català: La Línea Sin Fin, amb Andrea Valdés.

Bestué és un sinestèsic de l’escultura. El seu interès pel vídeo, la història, l’arquitectura, fins i tot per la ironia, és fonamentalment escultòric. A la mirada de la realitat ordinària, ell hi veu ficcions protagonitzades per volums, textures, eixos dominants i anacronismes escultòrics inversemblants. A l’exposició Pedres i poetes d’aquest passat hivern a Estrany de la Motta  –la millor que li hem vist fins la data- contrastava l’ornament d’una façana modernista amb un tors nu d’atleta; buscava l’angle recte a un arbust; proposava un trencadís postmodern: un munt de vidres trossejats de Xibeca barrejats amb bocins de vitrall i ceràmica romana; o la brocheta: un ferro que atrevessa la història física del país a base d’una moneda grega, un troç d’estuc romà, un tall d’altar barroc, un guix modernista i, com a colofó, una totxana de Bellvitge. La ironia de Bestué és subtil i refinada, i utilitza la gamberrada només com accent, fet que el distingeix entre molts artistes de la seva generació.

Un dia Bestué em va sorprendre interessant-se per l’escultura de Joan Rebull. S’estava documentant per un projecte seu aparegut recentment: la Linea Sin Fin, una història de l’art modern català desenfadada i hilarant, que ha fet colze a colze amb l’escriptora Andrea Valdés, i de la que ja n’ha sortit el primer número: Abrirse al mundo (segle XIX-1909). En aquest primer facsímil l’Andrea i el David recuperen el caganer com el primer punk català de la història, a Eusebi Planas com a primer il·lustrador de pornografia local, o recreen un monòleg fictici, amb argot de barri, de Santiago Rusiñol sobre la bohèmia. També subratllen les paradoxes de la nostra història: el mecenes Eusebi Güell, defensor del naturalisme ruskinià, però també fundador de la cimentera Portland Asland, o les muntanyes de Montserrat en miniatura originals del parc de la Ciutadella, avui reciclades com a hàbitat de la cabra ibèrica al zoo! I amb tot, Línia Sin Fin és un treball acurat: documentat amb profunditat i que no oblida els elements estructurals de la història (amb capítols dedicats al modernisme, Verdaguer, Cerdà, Anselm Clavé…). En alguns dels capítols hi  intervenen artistes com Marc Navarro, Jeleton o Jonathan Millán, gest coherent amb el generós principi d’obra d’art col·lectiva que caracteritza els projectes de Bestué en aquesta nova etapa.

Així que esperarem amb molt d’interès la resta d’entregues de Línia Sin Fin: títol que per cert no remet a la infinitud de la revista, sinó que és una declaració de principis: és la línia sense fi que narra Joan Amades sobre aquell alumne que, en ser examinat a classe de geometria sobre la línia sense fi (és a dir la circumferència),  traçà amb el guix una línia ininterrumpuda que anà des de l’aula fins al capdevall de la Rambla. Metàfora ingeniosa de la necessitat de subvertir les formes tancades de la història, i sortir al carrer per donar-li una nova mirada ingènua i desconcertant.

Pel sumari que ens avancen, les 6 entregues seran d’allò més entretingudes: del període 1910-1939, parlaran de Rubió i Tudurí com a primer turista, o de la vida privada de Primo de Rivera; del 1940-68, de la primera autovia de Porcioles; del 1969-86, del newruralism o del fenomen estètic del pujolisme; del 1986-2004, del cinema de Jordà o del Sònar; i a la traca final –titulada Ryan Air-, hi trobarem una crònica de la Catalunya pintoresca des del tripartit fins al fenomen, religiosament postmodern, de la Teresa Forcadas.

[Publicat a Bonart, juny 2013]

03-DB

Anuncis

About albertmercade

Historiador, crític d'art

Deixa un comentari

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s